Sunday, September 27, 2009

Pergi Beraya.

Petang semalam, selesai dialysis, kami terus menuju kerumah abang akak iaitu Abg Ijoy dan Kakak Maah di Keramat. Dari Hospital serdang ke Keramat, boleh mengambil masa 2 jam perjalanan. Dari serdang ikut hulu langat ( jalan pintas ampang-hulu langat highway ), keluar kat ampang bukit belacan, masuk taman kosas keluar di ampang jaya. Melihatkan MRR2, sedang sesak dengan kereta, kami memasuki Akleh... keluar ke jalan tun razak selatan, masuk jalan damai keluar ke jalan ampang. Masuk pula jalan jelatek terus ke setiawangsa.

Akibat kesesakan jalanraya, puas jugalah berpusing-pusing nak menuju ke satu tempat. Anak-anak dah kelaparan minta makan. Perjalanan yang sepatutnya sekejap, dah mengambil masa 2 jam.

Tiba di rumah abang ijoy, duduk sebentar dan tumpang solat, barulah kami mengadap makanan. Kak Maah menyediakan makanan nasi berlaukkan kari ikan, sambal udang, sambal belacan, ikan masin, ulam-ulam dan rojak buah. Tanpa membuang masa, masing-masing menyenduk makanan.

Kari ikan kak maah memang sedap... ditambahkan pula dengan sambal belacan dan sambal udang, adoiii.... menyengat...macam tak pernah makan sesedap itu. Perut pula, selepas dialysis memang lapar. Bertambahlah selera makan.

Selesai makan, pekena bubur kacang pulak.. ( Akak sebenarnya sejak dah kena sakit buahpinggang ni, banyak makanan yang dulu akak tak gemar, dah gemar sangat sekarang...) Sedap betul rasanya. Kat rumah tak pernah buat bubur kacang ni...

Qeeb pula kesedapan dengan gulai kari dan sambal belacan makcik maahnya, berulang-ulang mengambil bendir dan ulam-ulam untuk dicicah sambal. Selera Qeeb dan aisyah macam selera akak. Selera Ain, beza. Dia hanya makan nasi bersama ikan goreng. Zahrah pula, makan ala kadar. Suami akak yang masih kekenyangan selepas makan kenduri kawin anak teman baiknya, makan ala kadar juga, nampaknya akak dan qeeb betul-betul enjoy makan petang tu.

Selesai urusan di rumah abang ijoy, kami pun beransur pulang. Kami sebenarnya ingin recce Duke Highway ke Sri Pentas TV3 kerana pada 30hb September, suami akak di jemput untuk temuramah di Malaysia Hari ini di Sri Pentas. Suami akak kena keluar awal pagi dan jika kita dah tahu jalan, mudahlah dia nak menuju terus ke Sri Pentas.

Dari Setiawangsa ke Duke Highway, terus ke Jalan Duta, ambil Sprint Highway kemudian Penchala Link terus ke Sri Pentas. Mudahnya. Tak perlulah kita bersesak-sesak di tengah bandaraya macam dulu. Kalau dulu, kena ikut parlimen... jalan semantan... baru dapat masuk TTDI...tapi sekarang, mudah sangat.

Setelah lalu di depan pintu utama Sri Pentas, kami pun berangkat pulang. Niatnya nak singgah jalan-jalan di One Utama tapi tengokkan kesesakan parking di One Utama, baiklah jangan cari penyakit.... elok balik rumah, mandi dan berehat. Dah tua-tua ni, mana larat nak berjalan...

2 comments:

  1. Salam.

    Sedapnyer! Kari ikan, sambal belacan, sambal udang. Lagi best kalau ulam bende rebus cicah ngan sambal belacan....mak oii..

    ReplyDelete
  2. Salam aint-super-woman,
    Memang sedapppp......... lebih2 lagi kalau ada orang lain yang masak untuk kita.

    ReplyDelete

Let's Play A Fun Game :)

Our Mother ! (:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails