Tuesday, September 15, 2009

Qeeb-pembedahan tangan kiri.

Ketika Qeeb berusia 8 tahun, qeeb pula mengalami patah tangan kiri. Puncanya adalah kerana pergaduhan dengan kakaknya iaitu zahrah. Zahrah cuma menyekat pergerakan kaki qeeb dengan menghalang kakinya ketika qeeb ingin melangkah dan terjatuhlah qeeb. Memang kelihatannya tidaklah begitu parah jatuhnya tetapi apabila qeeb mengadu sakit, abahnya segera membawa ke Hospital Pulau Pinang untuk diperiksa oleh doktor pakar tulang. Sebaik mengetahui tangan qeeb perlu dibedah, abahnya menalipon dan memberitahu akak. Sungguh terkejut akak kerana pembedahan itu akan dibuat dengan segera dan akak harus ke hospital. Dalam pada ketiadaan pembantu rumah, akak terus membawa anak-anak ke hospital untuk melihat keadaan qeeb. Sebaik selesai dibedah, qeeb terus terjaga sebaik dibawa ke wad pemantauan. Bagai tidak terasa sakit, qeeb bingkas bangun kerana hendak buang air katanya. Dalam keadaan akak kelam kabut memikirkan macamana nak bawa qeeb ke bilik air, qeeb sudah bingkas bangun dan menuju kebilik air. Kuatnya semangat dia.
Sebaik doktor melihat keadaannya semakin baik, qeeb dimasukkan kedalam wad kanak-kanak Hospital Pulau Pinang. Akak menemankannya u tuk 2 malam lagi.
Semasa doktor menarik besi yang pada mulanya dimasukkan buat sementara pada tulang tangan qeeb yang patah, ketika itu kesakitan yang ditanggung hanya mampu ditahan dengan menjerit sekuat hatinya. Belas dan hiba hati akak dan abahnya melihat penangungan sakit qeeb.
Syukur Alhamdulillah, segalanya pulih seperti sediakala dan kami dibenarkan keluar wad.
Qeeb mendapat cuti selama sebulan oleh kami. Guru Besar sangat terkejut kerana sebulan qeeb tidak kami beri pergi ke sekolah.
Walaupun, sebulan qeeb tidak ke sekolah, pelajarannya tidak merosot malah dapat dilihat ada peningkatan. Pada tahun tersebut juga, qeeb dapat meraih nombor satu dan menerima hadiah pada hari penyampaian hadiah.

No comments:

Post a Comment

Let's Play A Fun Game :)

Our Mother ! (:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails