Tuesday, September 22, 2009

Hari Raya.

Inilah the famous Bik Azai. Masa akak kenal kat Mekah dulu, akak panggil beliau kak zai. Lepas dijodohkannya akak dengan suami akak, akak memanggilnya Bibik.

Kunjungan balas dari keluarga bibik Azai

Anak akak dengan adik sepupunya.. (sapa kata akak takda anak teruna?)

Beginilah keadaan bila semua cucu atok berkumpul

Mak Ngah Tati dan anak bujang kecilnya

Acu Amirah dengan anak saudaranya.


Anak-anak akak cukup seronok beraya bersama-sama atok, opah, acu, pak ngah, mak ngah, mak da, pak da, pakcik wi dan makcik lin. Tapi, yang paling depa seronok bila semua sepupu dapat raya sama-sama. Maka berkumpullah zahrah, qeeb, ain, aisyah, firdaus, hamzah, hakim, haziq, hazim, hafiz, aiman, nadia, umar, iman dan emil.

Aisyah akan bermain bersama-sama aiman, nadia, emil dan hazim. Qeeb akan berbincang mengenai komputer bersama acunya. Zahrah akan melayan semua adik-adik sepupu manakala ain tetap ain. Selagi ada kucing,.... tak perlulah beramai-ramai. Tiap kali matanya bengkak kerana allergi pegang kucing, dia akan mengatakan...." oooooo..saya pegang dia sebab dia so cute...".
( Anak akak memang pantang pegang kucing kerana mereka allergi, habislah bengkak mata mereka jika mereka memegang kucing ).

Pada hari raya pertama kami beraya di rumah mak saudara yang bernama Pn Hajah Fatimah aka bibik. Memang rumah bbik akan jadi tumpuan kerana bibik senantiasa menyediakan juadah istimewa melaka seperti daging masak asam, sayur lodeh, sambal pucuk tahu, sambal sotong, rendang, kuah kacang dan rendang ayam. Maka akan penuhlah hidangan di atas meja untuk bibik jamukan sanak saudara. Saudara mara semuanya sedia maklum bahawa hanya di rumah bibik sajalah tetamu akan dapat merasai juadah raya istimewa orang melaka. Begitulah bibik, sentiasa menjadi tumpuan sanak saudara.

Pada tengahari bawa ke petang, akak cuma berehat dan menanti kedatangan saudara mara.

Pada sebelah malamnya, kami berkunjung ke rumah sepupu yang mempunyai bapa saudara yang tinggal bersamanya dan juga akan menyediakan makanan istimewa. Pendek kata, tak akan hampa lah kalau kerumahnya.

Pagi raya kedua, akak menumpang dialysis di Hospital Melaka. Sebaik tiba di bilik dialysis, seorang makcik memandang sayu suami akak dan mengatakan ," Bukan ke Doktor dulu kerja di sini?..". Selepas suami akak mengiyakan, pesakit itupun mengenalkan dirinya bahawa 18 tahun dahulu dia pernah mendapatkan rawatan dari suami akak dan masih mengingati bahawa suami akak sebagai seorang doktor yang lembut tuturkata dan perawakan dan pernah merawatnya.
Begitulah suami akak, sentiasa di tegur oleh bekas-bekas pesakit yangmana dia sendiri pun sudah tidak mengenali pesakit tersebut.

Selesai dialysis, kami pulang dan keluar semula bersama seisi keluarga untuk beraya di Parit Tunggul, Muar untuk menziarahi nenek saudara sebelah ayah mertua.

2 comments:

  1. salam kenal dari akak ni

    seronok dapat baca blog u... akak pun nak link kan blog u ke blog akak...

    ReplyDelete
  2. salam kak ezza,
    terima kaseh. akak pun kenapa berhenti sampai tempe raya je... tak cukup rasanya nak baca lagi. Shambunglah lagiii.

    ReplyDelete

Let's Play A Fun Game :)

Our Mother ! (:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails